10 tipů pro jógové začátečníky


Warning: set_time_limit() has been disabled for security reasons in /data/web/virtuals/132103/virtual/www/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsi_socialhelper.php on line 148

Warning: set_time_limit() has been disabled for security reasons in /data/web/virtuals/132103/virtual/www/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsi_socialhelper.php on line 148

V září většina jógových studií a fitness center obnovuje svůj předprázdninový rozvrh a pokud jste jógoví začátečníci a na některou z hodin se chystáte, mám pro vás par tipů:

1. Zkuste najít typ hodiny, který by vám mohl vyhovovat

V poslední době se s jógovými hodinami doslova roztrhl pytel a je mnohdy těžké se v nich zorientovat.

  • Hatha jóga je pomalejší druh jógy zaměřený hodně duchovně, jsou delší výdrže v pozicích a důraz se klade na vnímání vjemů.
  • Powerjóga – dynamický styl cvičení, někdy pomalejší, jindy rychlejší. Každá hodina vypadá jinak, záleží na lektorovi, který ji vede. Jednotlivé ásany jsou proloženy pozdravy slunci.
  • Ashtanga jóga – dynamické cvičení, cvičí se v sériích. Každá série je sledem přesně za sebou jdoucích ásan.
  • Hormonální jóga – specíální cviky zaměřené na nastartování a povzbuzení hormonálního systému, vhodné pro ženy v přechodu nebo ty, které mají problémy s otěhotněním
  • Jin jóga – pracuje podle čínské medicíny s meridiány a oslovuje kosti, svaly, pojivovou tkáň a povázky. V pozicích se zůstává několik minut.
  • Iyengar jóga – jóga využívaná hodně terapeuticky, využívá hodně pomůcky, zaměřená na správné provádění ásan.
  • Akrojóga – partnerská jóga využívající akrobacie a thajské masáže.
2. Najděte si hodinu pro začátečníky

Pokud to jde, zkuste najít hodinu (ideálně celý kurz nebo hodinu soukromou), kde vám vše vysvětlí pěkně od začátku nebo alespoň takovou, kde lektor jednotlivé pozice přizpůsobuje schopnostem a momentálnímu rozpoložení všech cvičících. Vyhněte se hodinám typu vinyasa flow nebo ashtanga jóga, pokud nejsou začátečníkům přímo určené.

3. Cvičte alespoň dvě hodiny po jídle

Do žádného cvičení byste se asi nepouštěli po svíčkové se šesti a u jógy to platí obzvlášť. Při hodně pozicích jste hlavou dolů (i když to nejsou stoje na hlavě ani další krkolomné pozice) nebo stlačujete břicho. Pokud máte hlad, dejte si před hodinou jenom něco lehkého (tyčinka, kousek ovoce atd.)

4. Pořiďte si jógovou podložku

Na ručníku, dece nebo karimatce do stanu se opravdu špatně cvičí. Pozice vleže nebo vsedě ještě docela ujdou, ale při pozicích ve stoje, kdy musíte udržet stabilitu a spolehnout se na to, že nesklouznete, jsou problém. Nemusíte do podložky investovat tisíce, postačí úplně obyčejná, obzvlášť, pokud nevíte, jestli vás jóga bude bavit. A i kdyby přece nakonec ne, určitě najdete využití na něco jiného.

podlozka

5. Cvičte v pohodlném oblečení a naboso

Nejlepší jsou legíny, užší tepláky nebo jógové kalhoty, pro pány klidně šortky, pro všechny užší trika nebo alespoň ta širší zastrčit do kalhot. Volné tričko budete neustále kontrolovat a při obrácených pozicích se vám bude vyhrnovat 🙁

Cvičením naboso získáte lepší kontakt se zemí a lépe se zapojí všechny svaly na chodidlem, nártech, v oblasti prstů a kotníku. POkud míváte ale studené nohy a cvičení by tak pro vás bylo nepříjemné, klidně si nechejte ponožky.

6. Cvičte jenom to, co vám dělá dobře

V žádném případě se nepřetěžujte a necvičte do bolesti, jen do příjemného protažení. I když některé pozice vypadají jednoduše, úplně snadné nejsou a žádné zranění za to, že se do nich „narvete“, nestojí. Cvičte vždy jednodušší varianty, pokud je instruktor nabízí a nestyďte se využít pomůcek. Jednodušší pozice zacvičená „dobře“, má mnohem lepší účinky než ta, zacvičená „špatně“.

I kdybyste byli jediní, kteří cvičí pozice jednodušší, vůbec nevadí. Všichni jsme tam jednou byli a často se i stane, že znovu jsme, pokud zrovna tělo větší zátěž nedovoluje. Respektujte to prosím.

7. Neřešte, jak vypadáte

Soustřeďte se pouze sami na sebe a na pocity, které při cvičení máte. To, jak při cvičení vypadáte, není vůbec podstatné. Nikdo nemá čas vás pozorovat, všichni mají co dělat sami se sebou a instruktorovi je to úplně jedno 🙂

stretching-498256_1920

Počítejte s tím, že sem tam se může stát i nějaké to faux pas… Zapojujete a uvolňujete svaly, o kterých možná ani nevíte, že se máte a hold se s nimi může uvolnit i nějaký ten plyn… To taky nikdo neřeší….

8. Relaxovat je těžké

I když relaxace vypadá jako nejjednodušší část hodiny, opak je pravdou. V dnešní době je těžké odpoutat se od povinností a opravdu vypnout, nemyslet na to, co všechno je potřeba nakoupit, jaké úkoly budete muset s dětmi ještě udělat a komu jste v práci zapomněli napsat. Nezoufejte, jako ostatní věci v józe, i relaxace potřebuje čas.

9. Pořád je co zlepšovat

V józe se vám nestane, že dosáhnete svého vrcholu. Když máte pocit, že se to už stalo, otevřou se jiné možnosti a jóga vám začne přinášet i něco jiného. Zpočátku jsou to změny na fyzické úrovni – přestanou vás bolet záda, cítíte se protažení, později se může otevřít za duchovnější stránka – ať už začnete meditovat, změníte stravu nebo se „jen“ budete obklopovat jinými lidmi.

10. Pokud to jde, tak se těsně po cvičení nesprchujte

Cvičení jógy rozproudí v těle energii a právě sprcha může její proudění zastavit nebo naopak moc podpořit. Pokud se pro svůj pocit osprchovat potřebujete, zvolte teplotu vody co nejbližší teplotě těla.

 

A nakonec jedna osobní prosba. Dejte józe šanci. I když vás první hodina nenadchne, zkuste alespoň ještě další dvě – třeba jiný druh nebo změňte instruktora. Hodně záleží na něm, i když je odborník na svém místě, nemusí vám sednout lidsky….

 

Facebook0
Facebook
YOUTUBE57

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *