O józe

Když si do vyhledávače zadáte slovo "jóga", zjistíte, že má spoustu významů. Je to filozofie, duchovní nauka nebo náboženství, používá se pro duchovní a tělesná cvičení, případně rovnou způsob života. Všechny významy mají svoje opodstatnění. Pokud se budeme bavit o významu cvičení, zjistíte, že jóg existuje několik druhů a stylů. Ať už se rozhodnete pro jakýkoli z nich, pomalejší nebo dynamický, méně či více duchovní, pozitivní účinky na sebe nenechají dlouho čekat.  Zpočátku to bude jen například ustoupení bolesti zad a krční páteře,  zklidnění, lepší zvládání stresů, časem ale můžete zjistit, že se Vám mění celkový pohled na život a ustupují nemoci, se kterými jste delší dobu bojovali. Pokud se chcete o přínosech jógy dozvědět víc, klikněte na jednotlivé styly , které cvičím, nahoře v menu, nebo na odkazy níže.

 

Jóga se cvičí v pohodlném oblečení (užší tričko, legíny/tepláky), které zajistí volnost pohybu, pokud to jde, tak bez ponožek, na protiskluzové podložce. K relaxaci, kterou je hodina zakončena, je dobré naopak ponožky přibalit, dál třeba mikinu, deku, případně ručník na přikrytí. Důležité je při samotném cvičení správné dýchání, které využijete v každodenních situacích - při zkoušce, důležité prezentaci nebo když potřebujete "něco rozdýchat".

"Nemůžu cvičit jógu, vůbec se neohnu", slýchávám často.
A moje odpověď?
Právě proto byste ji cvičit měli...

nebo

"Jsem příliš stará/starý, tlustý/tlustá, jóga je nudná a je jenom pro vegetariány a ženské.."

Nic z toho není pravda

Začít se dá v každém věku.
Je super, že jste se rozhodli se svou postavou něco dělat a jóga je jedním ze skvělých prostředků, protože nezatěžuje klouby a respektuje Váš stav.
Vybrat si můžete z různých druhů jógy, které určitě naplní Vaše představy o tom, jak moc si potřebujete dát do těla.
Ač mnoho jogínů vegetariány skutečně je, je na druhé straně spousta těch, kteří si s chutí dají vepřo knedlo zelo.
Je pravda, že na mnoho hodin chodí více žen, ale i muži začínají postupně objevovat její přínos.

A jaké druhy jógy si se mou můžete zacvičit?

  zkrut bojovník 3

Powerjóga

Powerjóga je cvičební styl, který využívá pozice z klasické jógy, díky kterým protáhnete, zpevníte a zrelaxujete celé tělo, ale není přísný a důsledný ve filozofii a pravidlech, které klasická jóga vyžaduje. Pozice jsou plynule opakovány jedna za druhou s prvotním zaměřením pozornosti na dech. Powerjóga vychází z ashtanga jógy a hathajógy. Přenesením jógy na americký kontinent bylo třeba cvičení trochu upravit a toho se chopil v roce 1979 Bryan Kest, který zjemnil ashtanga jógu v jógu ne tak strikní, náročnou a vyžadující každodenní disciplínu.

ČTĚTE VÍCE ZDE>>

 

Hormonální jógová terapie

HJT pomáhá aktivovat tvorbu ženských pohlavních hormonů a odstraňuje problémy způsobené jejich nízkou hladinou (více viz níže - sekce pozitivní účinky). Není určena pouze pro ženy v přechodu a starším, ale pomáhá i ženám mnohem mladším a dívkám. Je přirozenou cestou, jak nenásilně hormony znovu v těle probudit a vyhnout se klasické hormonální léčbě, která často s sebou přináší spoustu vedlejších účinků. Sestava je doporučena preventivně všem ženám starším 35 let, protože od tohoto věku začíná klesat hladina hormonů, ženám, které nemohou otěhotnět, trpí předmenstruačním syndromem, bolestivou menstruací nebo polycystickými vaječníky. Ženám starčím pomáhá zmírnit projevy menopauzy.

ČTĚTE VÍCE ZDE>>  

  těhot joga

Těhotenská jóga

Těhotenství není nemoc a rozhodně není obdobím, pokud se cítíte dobře a Vy i Vaše miminko jste v pořádku, kdy byste se měla pohybu vzdát. Je nutné se vyvarovat skokům, výpadům, otřesům, dynamickým cvičením, kde snadno může dojít k poranění a vybrat si lehčí aktivity typu chůze, plavání, speciální cvičení pro těhotné nebo jóga. Různé formy jógy přizpůsobují své klasické ásany potřebám a možnostem budoucích maminek a zaměřují se na správné dýchaní, posílení, protažení a tak důležitou relaxaci.

ČTĚTE VÍCE ZDE>>

  joga po porodu

Jóga po porodu

Pokud Váš porod proběhl v pořádku, nenastaly žádné komplikace a Vám se daří dobře, je možné se cvičením jógu pomalu zase pokračovat. Zpočátku začněte se cviky doporučovanými v porodnici, postupně přidávejte jednodušší ásany a tempo pomalu zvyšujte. Je důležité se zaměřit hlavně na posílení svalů pánevního dna a poté se zaměřit na pozice, které Vás pozvolna vrátí na předporodní váhu, posílí ochablé bříško a srovnají ostatní změny, ke kterým v průběhu těhotenství a porodu došlo.

ČTĚTE VÍCE ZDE>>

  

Cvičení pro rodiče s dětmi

Tento typ hodiny není zaměřen na cvičení dětí, i když ty se často rády přidají. Je určen maminkám/tatínkům, kteří nemají možnost jít si zacvičit sami, protože třeba nemají hlídání nebo nechtějí bez svého dítka. Hodina vychází z klasické hodiny powerjógy, je třeba ale čekat určitá omezení 😉 Tím, že jsou děti přítomné s Vámi a věnují se sice svým aktivitám, je třeba počítat s tím, že nebudete mít prostor soustředit se pouze sami na sebe a úplně vypnout, možná ani nebudete po celou dobu cvičit a budete k dětem odbíhat.

ČTĚTE VÍCE ZDE>>

  lucka joga

Dětská jóga

Dětská jóga je jedna velká zábava - využívá dětské přirozenosti, kreativity a hravosti a všechny jógové ásany se snaží ukrýt do písniček, básniček a příběhů. Dětem tak nenásilnou formou přináší stejné pozitivní účinky jako dospělým.  Oslovuje tělo i duši, působí v komplexním smyslu na dítě i jeho okolí. Jóga je výborným doplňkem ke všem dynamickým soutěžním sportům,  jelikož stejně jako jóga pro dospělé je vedená v duchu nesoutěžení a neporovnávání se se sebou samým a ostatními.

ČTĚTE VÍCE ZDE>>

 seniori

Jóga pro seniory

Jóga pro seniory je určena nejenom pro starší věkovou generaci, kterou už bohužel doprovázejí různé zdravotní problémy - nejčastěji to jsou bolesti svalů a kloubů, vysoký krevní tlak, špatný spánek, ale také pro osoby s určitým fyzickým omezením nebo trpícími nadváhou. Správné dýchání a vhodná fyzická aktivita šetrná k pohybovému aparátu mohou všechny tyto obtíže zmírnit nebo je odstranit.  I když jako při každém cvičení je kladen důraz na správné provedení pozic, jde na těchto hodinách hlavně o Váš dobrý pocit, objevení radosti z pohybu a odpočinek.

ČTĚTE VÍCE ZDE>>  

Komentáře jsou vypnuty.