Začátkem tohoto školního roku jsem dostala nabídku vést dětskou jógu na základní škole, kam chodí moje starší dcera. Na hodinu chodí průměrně deset dětí – prváci, druháci, třetáci, kluci i holky. Cvičíme jednou týdně, vždy ráno, od půl osmé do čtvrt na devět, o půl deváté začíná vyučování.


Musím přiznat, že zpočátku jsem si nebyla jistá, jak hodiny pojmout, protože jsem předtím cvičila spíše s menšími dětmi nebo s dospělými. Chvilku mi trvalo, než jsem přišla na to, co děti mají rády a jaké hodiny je zaujmou. Každá z hodin, které jsme spolu měli, byla pro mě (a doufám, že i pro ně :-)) obrovská zkušenost a každá z nich byla jiná. Zažíváme hodiny
– které celé procvičíme
– kdy kromě úvodního rozcvičení neprovedeme ani jednu z jógových pozic
– kdy cvičíme ve dvojicích
– ve kterých cvičíme podle nějakého vyprávění, básničky nebo písničky
– ve kterých zkoušíme dospěláckou jógu
– které jsou čistě pod mou taktovkou
– ve kterých si děti cvičení jednotlivých pozic sestavují samy
Začátkem tohoto školního roku jsem dostala nabídku vést dětskou jógu na základní škole, kam chodí moje starší dcera. Na hodinu chodí průměrně deset dětí – prváci, druháci, třetáci, kluci i holky. Cvičíme jednou týdně, vždy ráno, od půl osmé do čtvrt na devět, o půl deváté začíná vyučování.


Musím přiznat, že zpočátku jsem si nebyla jistá, jak hodiny pojmout, protože jsem předtím cvičila spíše s menšími dětmi nebo s dospělými. Chvilku mi trvalo, než jsem přišla na to, co děti mají rády a jaké hodiny je zaujmou. Každá z hodin, které jsme spolu měli, byla pro mě (a doufám, že i pro ně :-)) obrovská zkušenost a každá z nich byla jiná. Zažíváme hodiny
– které celé procvičíme
– kdy kromě úvodního rozcvičení neprovedeme ani jednu z jógových pozic
– kdy cvičíme ve dvojicích
– ve kterých cvičíme podle nějakého vyprávění, básničky nebo písničky
– ve kterých zkoušíme dospěláckou jógu
– které jsou čistě pod mou taktovkou
– ve kterých si děti cvičení jednotlivých pozic sestavují samy


Věnujeme se dýchání, správnému držení těla, povídáme si v úvodním kruhu, každou hodinu začínáme pozdravem slunci, na konci často vymalováváme mandaly. Děti znají množství jógových pozic ve stoji, sedě, leže, učí se spolu relaxovat nebo se vzájemně masírují 🙂 A dokonce jsme se dostali i ke zpívání mantry….
Jelikož dětská jóga není jen o cvičení jako takovém, ale i o rozvíjení psychomotorického vývoje, respektu k sobě a ostatním, naslouchání, hrajeme hry a používáme různé pomůcky.
Jsem moc ráda, že s dětmi každé pondělní ráno můžu čas trávit. Za tu dobu, co jsme se poznali, u nich vnímám obrovský posun. Velký dík určitě patří jejich učitelům. V září to byla skupinka, která stěží udržela pozornost a nevydržela chvilku na místě, a mě několikrát napadlo, jestli jsem udělala dobře, že jsem na nabídku kývla. Teď mě naopak každá hodina nabíjí energií a mám radost z toho, jak se děti vzájemně respektují, aktivně se zapojují, rády cvičí ve dvojicích (a je jim jedno, jestli jsou spolu dvě holky, dva kluci nebo jsou namíchaní) a dokáží úplně vypnout, když je čas relaxace.


Těším se na pokračování… Těším se na jaro a léto, kdy určitě budeme pobývat i venku a naše společné hodiny získají zase trochu jiný rozměr 🙂

